Litho_0

Rätt digitalpressar för krävande produktion!

DanagårdLiTHO är ett framgångsrikt grafiskt företag som expanderar trots finanskris och lågkonjunktur. Förra året fick man ett viktigt avtal med Toyota Material Handling avseende manualer och reservdelskataloger som distribueras över hela världen.

DanagårdLiTHO bildades i juli 2010 när Motala Lithoteknik AB (LiTHO) i Motala och Danagårds Grafiska i Ödeshög gick samman.

– Därmed kunde vi som ett grafiskt företag erbjuda ett bredare och mer komplett produkt- och tjänsteutbud. Danagårds Grafiska var specialiserade på offsettryck, LiTHO satsade tidigt på digitaltryck och IT-lösningar så våra verksamheter kompletterade varandra väl, berättar Henrik Andersson, delägare, DanagårdLiTHO. Idag har DanagårdLitho produktion i både Ödeshög och i Motala, samt försäljningskontor i Stockholm, Linköping och Värnamo. Företaget har 60 anställda och omsätter cirka 110 miljoner kronor. Henrik är projektledare och säljare. Han är en av sju delägare som samtliga är aktiva i företaget.

– Vår verksamhet har utvecklats väldigt positivt sedan samgåendet, trots de senaste årens finanskris och lågkonjunktur. Vi har många stora kunder i Stockholm, här i Östergötland och i Småland.

– En anledning är till att det går bra är att vi har ett komplett utbud av grafiska tjänster, kombinerat med lång erfarenhet och bred kompetens. Vi producerar trycksaker i små och stora upplagor, tar fram Expo-system och storformatsutskrifter i olika format och på olika material, gör original, layout och avancerad bildbearbetning och vi har webblösningar för grafisk produktion och publicering på internet. En ny stor kundproduktion fick DanagårdLiTHO i höstas, då man fick ett viktigt avtal med Toyota Material Handling i Mjölby. Det gäller tryck i svartvitt av manualer och reservdelskataloger för BT truckar som distribueras över hela världen.

– Det är en stor produktion på cirka 200 000 manualer per år och det är daglig produktion som ställer höga krav på vår leveransförmåga, utrustning och service. Vi gör även en del andra produktioner för kunden också, men då är det fråga om färgtryck.

– Det var relativt kort om tid från att vi blev inbjudna att vara med i en upphandling till första produktionen. Tidigare skötte kunden denna produktion in-house tillsammans med Pitney-Bowes. Vi lyckades sätta ihop en bra lösning tillsammans med One IT Partner och Konica Minolta och det var väldigt kul att vi fick förtroendet att bli leverantör. För att klara denna produktion investerade
DanagårdLiTHO i två nya produktionsmaskiner för svartvitt, Konica Minolta bizhub 1250 inklusive limbindningstutrustning och häftning.

– Manualerna limmas så att det finns integrerad limbindningsutrustning är väldigt viktigt, det gör att vi kan köra allt i en serie och inte behöver byta maskin. Det skulle inte fungera annars när det är bråttom. Vi är väldigt nöjda med den här produktionsutrustningen.

– Det var roligt att det gick att sy ihop en bra lokal lösning för vår kund. Konica Minolta och One IT Partner har satt ihop ett bra paket med rätt digitalpressar och utrustning för denna produktion och One IT Partner har bra service nära oss här i Motala. Vi har haft kontakt med One IT Partner tidigare och köpt en del IT-utrustning, datorer och annat, men inte tidigare samarbetat på det här sättet.

mixum

Företaget brann ned – IT-systemen fanns kvar!

En häftig brand som ödelägger allt är bland det värsta som kan hända ett företag.
Det drabbade för två år sedan livsmedelsproducenten Bröderna Franzén i Motala.
Som tur var fanns IT-systemen hos One IT Partner.

– Vi råkade ut för det allra värsta, en brand som ödelade allt. Lokaler, utrustning, hela produktionsapparaten – allt blev förstört. Vi blev väldigt lättade när vi insåg att eftersom vi hyr all IT av One IT Partner så var alla system och all viktig information oskadd. Därmed kunde verksamheten byggas upp igen, berättar VD Magnus Franzén.

– Vi kunde hyra in oss i andra lokaler och snabbt få igång produktionen igen. All information som rörde produktion och leveranser var ju intakt, liksom bokföringen, så det gick vägen även om det förstås var en jobbig period, minns Magnus.

Så familjeföretaget som startades av brödernas far på 1970-talet reste sig bokstavligt talat ur askan och överlevde, och är idag åter ett expansivt och lönsamt företag.

– Jag får ibland frågan från andra företag om jag kan ge dem rådet att lägga ut sin IT-drift externt – svaret är tveklöst ja. Inte bara för att det är smidigt och kostnadseffektivt utan framför allt för att det ger ökad säkerhet och trygghet, konstaterar Magnus.

Idag förlitar sig Bröderna Franzéns på One IT Partner för allt som rör IT och dokument; rådgivning och konsulttjänster, drift, samt all hårdvara som datorer från HP och multifunktionsmaskiner inom dokumenthantering (skrivare/kopiatorer/scanners) från Konica Minolta. Man har även köpt en kommunikationslösning, ett fibernät, via One IT Partner. Driftlösningen är One IT Partner Arbetsplats – som gör det enkelt att komma åt de gemensamma systemen även när man befinner sig utanför kontoret.

– Det fungerar jättebra med One IT Partner, vi är väldigt nöjda. Vi har jobbat ihop länge och känner varandra väl. One IT Partner är duktiga rådgivare, de kan diskutera och föreslå rätt tekniska lösningar på ett sätt som vi förstår, trots att vi inte själva kan så mycket om IT. Dessutom är det förstås en stor fördel att de finns nära oss här i Motala, sammanfattar Magnus.

Ursprungsbolaget Vätterägg bildades 1976 av Karl-Erik Franzén med tyngdpunkt inom äggindustrin. Verksamheten ägs och drivs idag vidare av bröderna Mårten, Matts och Magnus Franzén. Även idag är produktion av kokta och skalade ägg till restauranger en viktig del i verksamheten, något man är ensamma om i Sverige, cirka 350 ton om året levereras. Utöver olika tillagningsformer av ägg utgörs produktionen även av kokt pasta och pastasallader, smörgåstårtor, grillspett, samt röror och såser av olika slag.
– Vi producerar bland annat cirka 10 000 grillspett per vecka. Produkterna säljs över hela Sverige och vi har även en butik här i Motala. Vi har cirka 95 anställda och omsätter cirka 160 miljoner kronor berättar Magnus stolt.

Vem har sagt att färdiglagad mat måste vara tråkig? Ja inte Bröderna Franzén i alla fall. Utgångspunkten är att all deras mat ska ha det där lilla extra och ge en lika god upplevelse för ögat som för smaklökarna. Fräsch och färsk färdigmat som sätter guldkant på tillvaron helt enkelt. Och en titt på produktlistans läckra foton och specifikationer får det onekligen att vattnas i munnen.

 
Enklare och tryggare med extern IT-drift

Boxholms Profil är ett familjeföretag som bildades 1981. Idag är företaget en framgångsrik underleverantör av rullformade profiler till bland annat möbelindustrin, lastvagnar, vitvaror med mera. Som helhetskund hos One IT Partner har man rätt IT-stöd för verksamheten och får snabbt hjälp när det behövs. 

– Vi tillverkar rullformade profiler till kunder som kräver hög kvalitet och leveransprecision. Våra kunder är tillverkande företag inom i ett flertal branscher, både i Sverige och utomlands, berättar Karin Friman, ekonomi- och IT-ansvarig, Boxholms Profil. 

Tillverkningen är helt kundorderstyrd. Det handlar om rullformade profiler, öppna och lasersvetsade specialprofiler i uhs-stål, höghållfasta stål, stål, koppar, mässing och aluminium. Utgångsprodukten är plant band på rulle i tjocklekar från 0,2-4,0 mm. Genom rullformning i något av företagets åtta profilverk får man fram oändligt många olika profiler, drygt 700 unika profiler har hittills producerats. 

Boxholms Profil har tillverkning och kontor i Boxholm i Östergötland. Företaget har ett 20-tal anställda och som vanligt är i många företag av denna storlek har Karin Friman en arbetsroll som spänner över flera ansvarsområden

– Jag är ekonomiansvarig, IT-ansvarig, samt arbetar med logistik, transportbokningar etcetera, så det är fullt upp och jag behöver verkligen en bra IT-leverantör som kan avlasta mig, skrattar hon.  

Tidigare hade Boxholms Profil egna servarar och skötte IT-driften på egen hand, men sedan några år anlitar man istället One IT Partner för allt som rör IT.

– Det började med att vi ville ha hjälp med backuphanteringen, jag kände att detta borde skötas externt så att vi kunde vara helt säkra på att vi hade tillförlitlig backup ifall något skulle hända. I samma veva började vi även att köpa konsulttimmar från One IT Partner via en överenskommen timbank, berättar Karin.   

– Idag har vi inte längre några egna servarar att hålla reda på vilket är jätteskönt. Istället sköter One IT Partner hela vår IT-drift via lösningen One Arbetsplats, som vi hyr. Driften innefattar dels vårt affärssystem Monitor, som är hjärtat i vår verksamhet där vi hanterar order-lager-ekonomi och som alltid måste fungera. Med One Arbetsplats har vi även de senaste Microsoft-produkterna som Office med mera, fortsätter hon.  

– Nu har vi en driftlösning som fungerar bra, som vi känner oss trygga med och som ger oss flexibilitet, till en förutsägbar kostnad. Vi hyr även en dokumentlösning med multifunktionsprinter för utskrifter, kopiering och skanning.

One IT Partner levererar även datorer och tillbehör, IP-telefoni samt mobiltelefoner.

– Så idag är vi helhetskund hos One IT Partner och allt fungerar bra. Servicen och supporten är bra och snabb när vi behöver hjälp via telefon och fjärrdrift. Om vi behöver hjälp på plats kommer vår tekniker Martin snabbt hit, exempelvis när en ny dator ska installeras. Magnus, vår huvudkontakt på One IT Partner, hjälper till när vi vill diskutera utvecklingsfrågor och investeringar. Vi är verkligen nöjda med One IT Partner som leverantör, avslutar Karin Friman.   

Ansvarig på One IT Partner: Magnus Gemfors